
30.9. | Karol Jakubčák | 10 minut čtení
V tomto článku vám představíme program strany Motoristé sobě. Nebudeme se věnovat jejich vystupování, hlasování jejich poslanců ani rozebírat jednotlivé výroky členů strany. Podíváme se na jednotlivá témata po blocích a v pořadí, v jakém je mají uvedená v programu.
Program obsahuje spoustu slibných opatření, ale najdete v něm i věci přímo škodlivé a nebezpečné. Připravte se na pořádnou dávku populismu, nadávání na zelené aktivisty a neziskovky.
Do analýzy jejich programu jsme vstupovali s očekáváním, že budeme souhlasit s ekonomickými opatřeními, ale konzervativní nesmysly nás rozčilí. To se v podstatě potvrdilo, přesto je však zklamáním, že program není tak pravicový, jak by být mohl.
Více detailů a překvapení objevíte, pokud se začtete dál. Je toho hodně k vstřebání, ale rozhodně to stojí za to, aby jste mohli kvalifikovaně odvolit (nebo nevolit).

1. Cíle programu a ekonomická politika
Program začíná blokem, kde motoristé vyhlašují, že mají kouzelný recept, jak zastavit zdražování: nebudou zvyšovat daně, odstraní regulace, co zdražují výrobu, a zruší Green Deal, protože kdo by se zdržoval s nějakými zelenými politikami, že? To jsou body, které by z pohledu libertariána mohly vypadat jako krok správným směrem. Ale pak přijde zlatý hřeb: zdražování potravin. A jak jinak, než hodit to na potravinové řetězce, které prý zneužívají své postavení. A jejich geniální plán? Antimonopolní zásahy a podpora domácí produkce. Takže místo svobody trhu to zkusíme s ještě většími státními zásahy, což, jaksi, není zrovna v souladu s libertariánskými hodnotami.
Další blok popisuje, jak by motoristé chtěli zrušit regulace, byrokracii a zlepšit podnikatelské prostředí. Tuto část jejich programu hodnotíme pozitivně. Mezi navrhovanými opatřeními můžeme zmínit:
2. Podnikatelské prostředí a deregulace
- Sjednocení všech kontrol (živnostenský úřad, potravinářská inspekce, bezpečnost práce atd.) pod jednu kontrolu, která by se konala jednou ročně. Tím, že by byla pouze jedna kontrola, vždy až po roce, by se předešlo udavačství a neustálému obtěžování.
- Jednotné inkasní místo – daň z příjmu a odvody by se platily na jednom místě najednou.
- Uvolnění švarcsystému.
- Podnikatelé by byli prvních 12 měsíců osvobozeni od placení daní.
- Zrušení zákazu prodeje během vybraných svátků.
- Režim mikrozaměstnavatele – uvolnění zaměstnavatelských povinností pro malé rodinné firmy.
I když jsou tato opatření určitě pozitivní, jedná se spíše o kosmetické změny. My, hardcore libertariáni, bychom preferovali rozsáhlejší deregulaci.

3. Konsolidace veřejných financí a reforma státní správy
Další blok se věnuje konsolidaci veřejných financí, což je vždycky populární téma před volbami. Cílem je mít vyrovnaný rozpočet do konce dalšího volebního období, což zní tak ambiciózně, že by to skoro mohlo být v nějakém návodu na politický úspěch. Začínají tím, že chtějí rušit dotace, což je z libertariánského pohledu fajn. Samozřejmě nevynechají populistické zmínky o neziskových organizacích a obnovitelných zdrojích, protože bez toho by to přece nebylo ono. Ale počkejme, opravdu mají na mysli zrušení dotací většině firem, nebo to bude zase jenom cílené na ty „špatné“ neziskovky?
Pak přichází elektronizace státní správy, která by měla zvýšit efektivitu a snížit náklady, což by mohlo opravdu zaznamenat pozitivní vliv na HDP a zázračně umožnit propustit až 20 % státních zaměstnanců. I když oceňujeme snahu šetřit, nemyslíme si, že digitalizovaný stát je něco, co by si libertarián přál. Digitální stát bude totiž efektivní nejen v těch „dobrých“ věcech, ale taky v těch „špatných“ – třeba v omezování svobody a represích. A ano, státní správu lze efektivně redukovat i bez nutnosti ji „digitalizovat“.
4. Zahraniční politika a vztahy s jinými státy
Motoristé zdůrazňují, že ČR patří na Západ a má být členem EU a NATO. Chtějí však EU reformovat, aby to byl spolek suverénních států, které si nebudou zasahovat do svých vnitřních záležitostí. Libertariánský pohled na výstup nebo setrvání v EU je sporný. Myslíme si, že v době velké hrozby ze strany Ruska je zakotvení v EU správné, i přes nespočet problémů, které EU trápí. Zdůrazňují, že zahraniční politika by neměla být postavena na moralizování a vývozu hodnot, ale na národních zájmech a exportní síle. Máme pochopení pro tento postoj, ale myslíme si, že určité morální stanovisko v zahraniční politice je důležité.

Motoristé zdůrazňují spolupráci s V4 a USA, přičemž mají v úmyslu normalizovat vztahy s Čínou a navázat vztahy s zeměmi Asie, Latinské Ameriky a Afriky. Myslíme si, že z obchodu profitují všichni, ale měly by být stanoveny hranice, postavené na hodnotách. To však zdůrazňují i oni, což hodnotíme pozitivně. V programu tvrdí, že během trvání války odmítají dialog a obchodování s Ruskem, stejně jako spolupráci s autokratickými režimy, jako jsou Bělorusko a KLDR. Je však otázkou, proč nezahrnuli i Čínu. Je možné, že v dnešním světě je těžké přežít bez obchodování s nimi. Není nám ale zcela jasné, zda jim ve všem věříme.
5. Program pro školství
V dalším bloku motoristé představili svůj „revoluční“ program pro školství, který by mohl klidně vyjít z nějakého pravicového populistického katalogu. Začínáme samozřejmě tím, co dneska nejvíc frčí – zrušení inkluze a ochrana dětí před těmi strašnými progresivistickými LGBTQ+ neziskovkami. Klasika. A pak přichází libertariánský pohled, který je úplně jiný: tržní konkurence mezi školami, kde si rodiče s dětmi vyberou přístup, který jim nejvíc vyhovuje. Což, mimochodem, není úplně to samé jako celoplošné zakazování nebo zavádění inkluze, což, jaksi, může vést k horším výsledkům. Motoristé samozřejmě přicházejí s celoplošnými opatřeními, protože proč by se zdržovali nějakými drobnostmi jako trh, že? O nějaké rozvolnění vzdělávacího systému a vpustění trhu do školství tu není ani zmínka.
6. Drahé bydlení a regulace
Motoristé se také zaměřují na řešení drahého bydlení. Souhlasíme s tím, že problémem jsou přílišné regulace a byrokracie, které zdržují proces a způsobují nedostatečnou nabídku. Jejich opatření v této oblasti, jako výrazné zkrácení a zefektivnění stavebního řízení a deregulace výstavby, jsou dobré. Je však otázkou, do jaké míry se jim podaří tyto opatření uvést do praxe.
7. Energetická politika
Motoristé v dalším bloku zdůrazňují, že chtějí silně odmítnout zelenou politiku EU a podporovat využívání českého uhlí a jaderné energie. V tomto bodě s nimi souhlasíme, ale je škoda, že energetika je stále centrálně plánována, a ani motoristé nechtějí tuto situaci změnit. Líbí se nám však, že se zaměřují na realistické řešení energetického mixu.

Nepříjemné je však jejich koketování s myšlenkou znárodnění ČEZ nebo vytvoření státního obchodníka s energiemi. Chtějí prodávat energii levně za regulované ceny, což by podle nás mohlo způsobit značné škody. Zase snaha o státní a centralistické řešení, ale tak co jiného čekat.
8. Motorizmus a doprava
Další blok se věnuje motorizmu a dopravě. Motoristé se v něm, jak jinak, zasazují o podporu spalovacích motorů, odmítají prosazování elektromobility a zavádění ideologických opatření v Praze, která ztěžují život řidičům, jako jsou například nízkoemisní zóny. Tato opatření se nám však hodnotí těžko. Doprava je centrálně plánovaná a bez vpustění trhu je těžké kalkulovat, která opatření zvýší celkový užitek. Motoristé se také zasazují za menší šikanu řidičů, s čímž v principu souhlasíme, záleží ale co tím myslí. Následuje výstavba a oprava dopravní infrastruktury. Tato otázka se nám hodnotí těžko, protože o těchto věcech by měl rozhodovat trh, ne stát, ale myslíme si, že zlepšení života lidem, kteří cestují, je dobrá věc a může mít pozitivní dopad na ekonomiku. Oceňujeme, že odmítají vysokorychlostní železnice, protože se jedná o zbytečně nákladné megalomanské projekty.
9. Ochrana životního prostředí
Další blok o ochraně životního prostředí je z libertariánského pohledu pozitivní. Motoristé hovoří o potřebě ochrany přírody bez ideologie a omezování osobních svobod. Staví se proti regulacím, zákazům a dotacím pro klimatické aktivisty. Tento přístup hodnotíme jako pozitivní.
10. Zdravotnictví
Následuje blok o zdravotnictví, který, i když obsahuje několik pozitivních opatření, je nedostatečný. Za nás by bylo samozřejmě nejlepší, kdyby se do zdravotnictví vpustilo více trhu. Jejich opatření dávají pojišťovnám více smluvní volnosti a chtějí zvýšit spoluzodpovědnost pacientů. Existovala by určitá variabilní složka, ve které by byly doplatky za některé doplňkové služby. Zároveň by se pojistné pacientů mohlo snížit, pokud by se dobře starali o své zdraví. Další opatření by zahrnovala reformu platů, aby byly flexibilnější a více zásluhové, motivaci lékařů do nedostatkových oborů prostřednictvím odměn a digitalizaci. Bylo zmíněno, že by chtěli zavést příspěvek na sportovní aktivity pro mladé, což nám připadá jako plýtvání penězi, a není jasné, jaký by to mělo dopad.
11. Sociální stát
V následujícím bloku, který se věnuje sociálnímu státu, se motoristé zabývají důchody a dávkami. Co se týká důchodců: na jedné straně nám slibují, že s nimi musíme být solidární, že si zaslouží důstojný stáří, že věk odchodu do důchodu má být zase 65 let a že Fialova reforma byla „antisociální“. Na druhé straně hned po tom mluví o „nutnosti reformovat systém“. No, to se tak úplně neslučuje.
Protože se ani neunavili upřesnit, o jakou reformu vlastně jde, nemáme ani ponětí, jak to chtějí dosáhnout. Z našeho pohledu je jediným řešením privatizace důchodového systému – což, jaksi, nejde bezbolestně, zejména pro starší ročníky. A upřímně, udělat systém finančně udržitelný bez snížení důchodů nebo zvýšení věku odchodu se zdá být tak trochu politickou fantazií.

Dalším cílem je snížit závislost lidí na dávkách a motivovat je k práci. To chtějí dosáhnout větší flexibilitou pracovního poměru a zvýšením minimální pracovní aktivity potřebné k pobírání dávek. V dalších bodech hovoří o reformě sociální péče, zejména o poskytování offline služeb pro seniory a prevenci jejich osamělosti. Tyto změny nám připadají popsány velmi nejasně, a preferovali bychom větší škrty v sociálním systému.
12. Zemědělství
Další blok se věnuje zemědělství, které se většinou soustředí na odmítání regulací, předpisů a zákazů. Motoristé tvrdí, že by se to mělo řídit vědou a nikoliv ideologií – no, to zní skoro jako mantra. S tímto v principu souhlasíme, a je chvályhodné, že se alespoň pokouší snížit administrativu pro zemědělce.
Ale počkejte, začíná to být zajímavé. Chtějí zabránit řetězcům ve zdražování a neférových praktikách. Doslova tvrdí, že chtějí posílit pravomoci antimonopolního úřadu. To samozřejmě odmítáme. Dále se nám nelíbí, že chtějí podporovat a upřednostňovat české výrobky, třeba při veřejném stravování a státních nákupech. Na to, že se tváří jako liberálové, by možná měli brát v úvahu, že kvalita, chuť a další parametry nejsou úplně závislé na tom, jestli je produkt „český“.
Samozřejmě, vystupují proti dotacím, ale to neplatí, když jde o zemědělství. To asi nejsou ty špatné progresivistické neziskovky, které by měly být zrušeny. Chtělo by to víc radikálních reformních nápadů.
13. Bezpečnost a policie
V bloku o bezpečnosti se motoristé dotýkají několika témat. V první řadě odmítají migrační pakt kvůli povinným kvótám, které zavádí. My jsme většinou příznivci migrace, ale souhlasíme, že povinné kvóty jsou hloupost. Je na migrantech, kam chtějí jít, a rozhodování by mělo být co nejvíce decentralizované, zatímco toto je přesný opak.
Dále řešili policisty a hasiče, které chválí, chtějí jim zvýšit odměny, reformovat výsluhy a modernizovat vybavení. K tomu je těžké zaujat stanovisko, tyto služby by měl poskytovat trh. Každopádně, jako libertariáni nejsme příznivci státní policie a vyšší platy pro policisty rozhodně nechceme.
V dalším bodě zdůrazňují, že stát má chránit práva občanů, ale ne je zatěžovat kontrolami a zásahy. Chtějí omezit zneužívání státní represe. Tento postoj je nám velmi sympatický, ale nevíme, nakolik jim můžeme věřit. Následuje záměr chránit děti, bojovat s kybernetickými hrozbami a bojovat s korupcí. Všechny tyto věci jsou pozitivní, ale jsou popsány velmi zjednodušeně a s množstvím otazníků. Oceňujeme snahu reformovat vězeňství, zlepšit podmínky ve vězeních a zlepšit resocializační programy.
14. Digitalizace a centrální databáze
Další bod programu je možná ten nejnebezpečnější. V podstatě chtějí digitalizovaný stát s centrální databází dat a využíváním AI. Zdůraznili, že je pro ně důležitá ochrana dat. My však chceme chránit naše data před státem! Represivní složky státu by měly přehled o našich datech, které by AI dokázala analyzovat. To je velmi nebezpečný nástroj, který by měl stát v rukách, a špatná vláda by to mohla snadno využít proti „nepřátelům státu“. Doporučujeme se podívat na video od Urzy na toto téma. Kromě toho v tomto bloku nebyly žádné zajímavé věci. Chtějí podporovat rozvoj IT startupů a stát má v tom hrát aktivní roli. To podle nás rozhodně nemá.

15. Kultura
Další bod se týká kultury, který není zajímavý pro libertariány. Kultura má být soukromá a tržní, ne státní. Když nechtějí zrušit ministerstvo kultury, nemůžeme to hodnotit pozitivně.
16. Obrana
Poslední bod se týká obrany. Na toto není jasné libertariánské stanovisko. Na to jak moc je potřeba zbrojit, není mezi našimi členy jasná odpověď a rozhodně nejsme odborníci na vojenství. Každopádně v této situaci, kdy nás ohrožuje agresivní říše zla, je zbrojení a modernizace opodstatněná. Oceňujeme důraz na protivzdušnou obranu. Zajímavý je bod o dobrovolném vojenském výcviku mladých. Pokud se jedná o dobrovolnou věc, hodnotíme to pozitivně. Je ale otázkou, zda tomu tak bude, protože zazněly řeči o tom, že by to bylo povinné, a nejsme si jistí, zda jim v tomto věříme. Povinná vojenská služba je samozřejmě nepřijatelná.
Co si o tom myslet?
Většina bodů v programu byla celkově pozitivní. Šlo však pouze o malé změny směrem k svobodě a volnému trhu. S motoristy jsme v souladu především v ekonomických otázkách, ale nevidíme snahu o dost radikální protržní reformy. A pak je tu otázka, zda budou plnit alespoň to, co mají v programu.
Následně však existuje množství nebezpečných nebo škodlivých opatření. Nejhorší je pravděpodobně digitalizace státní správy a centrální databáze dat. Některé problematické návrhy se týkají i školství. Nelíbí se nám jejich přístup k LGBT tématům a výběr témat je poměrně populistický.
Myslíme si, že v těchto volbách je důležité zahraničněpolitické stanovisko stran. I když to, co motoristé deklarují, je fajn, máme o tom velké pochybnosti.
Aby nás přesvědčili, potřebovali bychom vidět větší snahu o liberalizaci ekonomiky, více privatizace a hlavně přesvědčivější protiruský postoj.
