Děti za to nemohou

1.5.2022 (původně napsáno 26.2.2022) | Karel Backa

Situace na Ukrajině je vážná, zarmucující a děsivá. Jsme svědky útoku Ruska na Ukrajinu a celý svět s napětím sleduje vývoj. Neuběhlo ani 48 hodin od začátku konfliktu a Ministerstvo školství začalo vydávat ve spolupráci s příspěvkovou organizací NPI doporučení a výzvy, jak ve školách informovat o situaci na východ od České republiky.

Celý svět je na Rusko právem rozzuřen a začíná platit rovnice „Rus = spolupachatel invaze“. To bohužel mnohdy ústí v potyčky a ostrakizaci ruské menšiny nejen v Česku. Musíme si uvědomit, že plno Rusů – zejména těch, kteří často i z politických důvodů žijí v zahraničí – s invazí nesouhlasí a už vůbec za ni nemohou. To si bohužel neuvědomili někteří vysokoškolští pedagogové v a první den konfliktu na některých vysokých školách došlo k situactím, kdy vyučující vylučovali studenty z výuky a hrdinně pak postovali na sociální sítě, že nepovedou Rusům práce, nebudou je zkoušet, nebudou je učit, nebudou jim poskytovat konzultace, atd.

Po medializaci těchto přešlapů vysokoškolských pedagogů (nutno zmínit, že se někteří i omluvili) přišlo MŠMT s prohlášením ministra Gazdíka, že lidé nemají být souzeni podle národnosti a válečné nepřátelství do škol nepatří. V těchto bodech se s ministrem určitě shodnu. Ovšem problém nastává u instagramového postu od MŠMT, který sdílel doporučení, o kterém jsem na oficiálním webu nenašel ani zmínku. A právě v něm se Ministerstvo opět vyjevilo ve svých typických politicky ideologických barvách. 

První část doporučení radí „jasně informovat o postoji ČR k ruské agresi na Ukrajině“. Ve druhé části se apeluje na zvyšování pozornosti pro ruské, ukrajinské a běloruské studenty ve spolupráci s armádou asistentů a různých metodiků prevence, výchovných poradců až po školní psychology. Ve třetí části řeší třídní kolektivy, ve kterých se má pracovat s východními žáky na tématech respektování individuality, dodržování Listiny, apod. A poslední bod se týká práce s třídními kolektivy obecně a snaha o, dle MŠMT, „osvětu“ u témat rovnost, respekt, tolerance.

Na první pohled se doporučení zdá jako velmi krásné a plné altruistických řečí, ale nic není tak, jak se zdá. Obecně platí konsensus, že škola je apolitická organizace, dle mého názoru je na tomto doporučení apolitického pramálo. Opět jsme svědky indoktrinace mladé generace, která už tak dostává ve školách poměrně solidní „nalejvárnu“. Není rolí státních institucí říkat, co si má kdo o Rusku myslet, jakkoliv nám může připadat náš názor jednoznačný, a to zejména dětem. Není cesta se pár měsíců zaměřit na východní žáky, věnovat jim pozornost a poté je zas nechat na holičkách.

Zejména mi vadí, že toto celé má probíhat ve školách, které si platíme nedobrovolně z daní, nemůžeme do tohoto procesu zasáhnout a celá tato situace se může zneužít pro pozdější účely. Dnes školství doporučuje kritizovat Strýčka Voloďu a vysvětluje dětem pozici českého státu, ale co bude až skončí celá tato situace s Ukrajinou? Přijde nějaký úředník a doporučí vysvětlovat dětem, proč máme přistoupit na Green Deal a jaká je oficiální pozice státu? Nebo budou vysvětlovat jak udatný český stát bojuje s cenami energií?

Neměli bychom polevit v pozornosti jen proto, že souhlasíme se současnou pozicí veřejných institucí na probíhající konflikt, a musíme si dát pozor co z MŠMT v těchto měsících chodí ve stínu ukrajinské tragédie. Naštěstí si můžeme oddychnout, že doporučení není závazné a nemusí se jím nikdo řídit. Doufejme, že si školy nezávaznosti doporučení budou vědomy.

Tags:

2 Odpovědi

  1. Petr napsal:

    Váš příspěvek je demagogický. V textu

    „První část doporučení radí „jasně informovat o postoji ČR k ruské agresi na Ukrajině“. Ve druhé části se apeluje na zvyšování pozornosti pro ruské, ukrajinské a běloruské studenty ve spolupráci s armádou asistentů a různých metodiků prevence, výchovných poradců až po školní psychology. Ve třetí části řeší třídní kolektivy, ve kterých se má pracovat s východními žáky na tématech respektování individuality, dodržování Listiny, apod. A poslední bod se týká práce s třídními kolektivy obecně a snaha o, dle MŠMT, „osvětu“ u témat rovnost, respekt, tolerance.“

    není obsažena vaše výtka „Dnes školství doporučuje kritizovat Strýčka Voloďu“

    Vaše kritika „vysvětluje dětem pozici českého státu“ je invalidní, tohle je úkol školy obecně a je správné, že se v tomto směru plánuje zaměřit na cizí studenty z nedemokratického prostředí. Není důvod, proč by měla být postoj českého státu cenzurován.

    Další demagogie je tvrzení „Přijde nějaký úředník a doporučí vysvětlovat dětem, proč máme přistoupit na Green Deal a jaká je oficiální pozice státu?“ Výzva se týkala učitelů, nikoliv úředníků. A ano, učitel by měl dětem vysvětlovat i Green Deal, včetně českého postoje k němu.

  2. Karel Backa napsal:

    Petře,

    děkuji za komentář.

    První části nerozumím. Pokud se však jedná o větu „Dnes školství doporučuje kritizovat Strýčka Voloďu“, tak tu jsem použil z důvodu, abych nepoužíval neustále slovo doporučení. Jednalo se čistě o hyperbolu ze slohových důvodu. MŠMT doporučuje vysvětlovat pozici ČR a pozice ČR je silně protiputinovská ( a teď prosím neřešme či je to správné, nebo ne). Proto jsem použil zmíněnou větu.

    V dalším odstavci si dovolím nesouhlasit, protože škola má být apolitická a má učit pouze to, co je v ŠVP. Účel školy je vzdělávací, ale máte pravdu, že neoficiálně má škola indoktrinovat mládež (dějepisy, vlastivědy budiž důkazem). Není de iure prostor pro povídání o dnešní politice. Samozřejmě se tomu tak neděje a situace se řeší a já to rozhodně neodsuzuji. Jsem poslední, kdo by toužil po cenzuře, ale vadí mi, že stát vydává oficiální materiály, které jsou politicky angažované. Tohle se dělo za komunismu, či nacismu a je mi líto, že se k tomu vracíme.

    Když už slovíčkaříme, tak nehovoříme o výzvě, nýbrž o doporučení. Doporučení vytvořili úředníci z MŠMT a proto jsem je zmínil, to oni za tím stojí a já výjimečně nechtěl kopati do učitelů. Další případné doporučení vzejdou také z této sorty lidí, včetně možného doporučení vysvětlovat Green Deal. A tady se opět dostáváme k paralele z dob (ne)dávných, kdy stát vysvětloval například pozici socialistického státu vůči Západu. A přesně tohle jsou věci, které se nepřímo dějí už dnes a já nechci, aby to došlo ještě na oficiální úroveň. Náběh na takový problém už máme a můj článek má před ním varovat. Nechci, aby vznikla ještě hlubší totalita.

    Děkuji, že jste si článek přečetl.

    Zdraví autor článku
    Karel Backa

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.